הלך הרכב, מה עושים?

היום הנורא מכל הגיע – הרכב שלך נשם את נשימתו האחרונה וכבר אי אפשר להציל אותו. הוא ליווה אותך שנים על גבי שנים והיית בטוח שזה קשר לכל החיים, הוא המיוחד, הוא זה שלא יעזוב אותך לעולם והוא יקח אותך לכל מקום שרק תרצה, אלא שבשנים האחרונות הוא לקח אותך בעיקר למוסך.

לא מעט אנשים בישראל תלויים ומסתמכים על הרכב שלהם. התרבות כאן שונה ממדינות רבות מעבר לים, בהן התחבורה הציבורית שולטת ומתקתקת ואין תחושה של "נכות" ללא רכב. גם עכשיו כשתרבות האופניים השכילה להגיע אלינו, אין תשתיות מתאימות ומספקות לנסיעה נוחה ובטוחה. אז כל עוד אנחנו מפגרים מאחורי שאר העולם, אין לנו על מי להשען, אלא על הרכב. אז מה עושים ואיך מתמודדים עם הליכתו בטרם עת?

ראשית, אם מדובר ברכב ישן, לפני שנחליט מה הצעד הבא שלנו, עומדות לפנינו מס' אפשרויות:

מכירת הרכב לפירוק – במקרה בו מדובר ברכב ישן שאין לו ביקוש ומחיר המחירון נמוך מכדי להתעסק ולהכין את האוטו למכירה, הבאת הרכב לפירוק היא כנראה הבחירה הטובה. כל שעליכם לעשות הוא ליצור קשר עם אדם אשר קונה רכבים לפירוק, ובמידה והוא מעוניין הוא יגיע אליכם עם גרר על מנת לקחת את הרכב. קחו בחשבון שברוב המקרים גם אם תקבלו הצעה כספית לטובת הפירוק, היא תהיה נמוכה (יכול לנוע בין 500-1,000 ₪ לרכב ישן אך נוסע). במקרים מסויימים תתקלו בסירוב במידה והרכב לא מתפקד לחלוטין וכל חלקיו ישנים ולא שימושיים.

במידה והחלטתם ללכת על האופציה של פירוק, הקפידו על מס' דברים:

  • הקפידו להוריד את לוחיות הרישוי מהרכב לפני מסירתו
  • שימרו אצלכם את רישיון הרכב. במסירת רישיון הרכב תוכלו להזדכות עליו באופן יחסי
  • זכרו לבטל את ביטוח הרכב שלכם
  • נסו להבטיח העבדה שהרכב אכן נמסר לפירוק ולא הולך להיעשות בו שום שימוש אחר

תכנית גריטת רכבים  – בעשור האחרון ישראל יצאה מס' פעמים לסוג של מבצע לגריטת רכבים ישנים. בעלי רכבים ישנים (אחד מהקריטריונים היו מעל ל-20 שנה על הכביש) יכלו לפנות למשרד התחבורה ולמשרד הרישוי ולהצטרף לתכנית. התמורה שהמדינה הציעה השתלמה מאוד ביחס לרכבים שנמסרו ולצערנו לא ידוע לנו על תכנית עכשווית, אבל שווה לבדוק.

 

אם כן, לאחר שבחרנו באחת מהאפשרויות, בין אם למצוא רוכש לרכב, או הורדת הרכב מהכביש במקרה של אוטו ישן שכבר לא מתפקד, מה עושים הלאה?
הבחירה תלויה באמצעים העומדים לרשותנו. כמובן שיש חלופות לא רעות בכלל לרכב כמו תחבורה ציבורית, אופניים ועוד, אבל בכל אחד מהם נהיה מוגבלים. תחבורה ציבורית גורמת לנו להיות מעט פחות ניידים ולעיתים לגזול לנו המון זמן, אף על פי שגם זמן חניה ועמידה בפקקים (לעומת נתיב תחבורה ציבורית) הם זמן יקר גם כן. אופניים מגבילות אותנו בימים קרים וגשומים וגם את זה צריך לקחת בחשבון. מעבר לכך, במידה ויש לנו משפחה משלנו כמעט ואין לנו ברירות בכל הנוגע לסידורים עם הילדים, טיולים, חוגים, ועוד ועוד…

במידה ואתם קוראים את המאמר הזה והרכב שלכם עדיין לא אמר את מילתו האחרונה, אולי זו תהיה נקודה למחשבה ותתחילו לחסוך למטרה זו שתהפוך את המעבר לקצת יותר חלק.