ילד רואה טלויזיה

להשכיב את הילדים לישון – טקס השינה

כהורים לילדים צעירים, היום שלנו מחולק באופן כללי לעליות ומורדות. בין ארוחת הצהריים לזמן האיכות המשפחתי בערב, יש מס' רגעים ביום המוכרים בכל בית, שעלולים להקשות עלינו, כך למשל המטלות של הילדים והכנת שיעורי הבית וכמובן – טקס השינה האיום והמוכר.

יחד עם הנטייה של ילדים "להשפך" מעייפות, מגיע גם הרצון שלהם להיות ערים ולחוות כמה שיותר מהיום (והלילה). הגירויים הרבים שמסביבם מקשים על הרגע הזה שבו צריך לומר "לילה טוב" וללכת לישון. כמובן שמעבר לשובבות או לעקשנות, יש ילדים שחווים קושי להרדם של ממש שכבר עלול להפוך להפרעת שינה אמיתית.

טקס השינה – איך מבצעים אותו כהלכה?

כמו בכל דבר שקשור בחינוך ילדים, גם כאן לצערנו נצטרך לחזור על המנטרה המעט שחוקה – הצבת גבולות. ברגע שיוצרים לו"ז מסודר ומטמיעים אותו לסדר היום, אנחנו מבטיחים לכם שדי מהר עניין השינה יפסיק להיות אישיו מידי ערב.

להתנתק מהמסכים

האויב הגדול הזה שמדברים עליו בעשור האחרון זה המסך. אין ספק שהדור צעיר גדל לתוכו ואם זה תלוי בו, הוא לא עוזב אותו אף לו לרגע במהלך היום, אבל אם נשים לרגע את הדברים על השולחן – גם לא מעט מהדור שלנו הוא כזה. המסכים הם חלק מאיתנו וצריך לקבל את זה, אך יחד עם זאת אנחנו כמבוגרים יודעים לשים לעצמנו גבולות (בדרך כלל) וכך אנחנו צריכים לעשות גם עבור ילדינו. כחלק מהלו"ז שדיברנו עליו מקודם, תצטרכו לשים גבולות ברורים ביותר לגבי שעות הטלויזיה, שעות המחשב וכו'. רצוי שלפחות כחצי שעה לפני השינה הילד יתנתק מהמסכים ויתחיל בתהליך השינה לאט לאט, כך אין מעבר חד אשר יפריע לילד להרדם.

פעילות גופנית

כשאנחנו פעילים במהלך היום אנחנו עייפים יותר בערב – אין ספק בכך. קחו לכם כיומיים בשבוע בהם מחליטים שמבלים מחוץ לבית באופן קבוע. בין אם זה בגינה, או אולי משחק כדורגל של אב ובנו, פעילות עם העפיפון או שחייה בקאנטרי – כל דבר בהתאם לתחביב והגיל של הילד. הפעילות הזו יוצרת זמן איכות מהנה ואיכותי, אך גם מעייפת ותעזור לתהליך השינה לעבור חלק יותר.

המנעו מהתנצחויות וריבים

עמדו על שלכם – כמובן, אך עשו זאת בצורה נעימה והסבירו את הרציונל מאחורי חשיבות שעת השינה. כמו בכל תחום שקשור בחינוך הילד – אסרטיביות בהחלט נחוצה, אך לא בצורת ריב.