גם רופא המשפחה יכול לטעות – למה כדאי לשים לב?

רופא המשפחה הוא האדם שאנחנו פונים אליו כמעט בכל עניין רפואי, אחרי אמא כמובן. מלבד "המקרים הרגילים" של צינון, גרון, שפעת וכד', ישנם מקרים שאנחנו פונים אל רופא המשפחה כדי לקבל דיאגנוזה ראשונית שתקבע האם אנחנו צריכים לקבל הפניה לאותו רופא מקצועי בתחום שמפריע לנו, או אולי לקבל טיפול ראשוני, הפניה לבדיקה כזו או אחרת וכו'. בנוסף, בשלב כזה או אחר של החיים, רופא המשפחה מלווה אותנו במשך תקופה לא מבוטלת של חיינו ולומד להכיר אותנו, את העבר הרפואי שלנו ויש לכך חשיבות גם מעבר לפן האנושי.

יחד עם צפירת ההרגעה שאנחנו מקבלים מפנייה לרופא המשפחה, עלינו לזכור שעדיין מדובר ברופא מקצועי לכל דבר והרבה תלוי בתשומת הלב והקשב שלו אלינו כדי להגיע לדיאגנוזה נכונה למשל.

רשלנות רפואית

תחום רפואת המשפחה יכול לכלול מס' מקרים של רשלנות, למשל:

רפואה מונעת  – ישנן בדיקות שגרתיות אשר נהוג לעבור כל X שנים, או מעל לגיל מסויים אשר יכולות להביא לגילוי מוקדם של מחלות. ישנה ציפייה מרופא המשפחה להפנות לבדיקות אלה בעיתויים הנכונים, ובמידה ולא פעל כך, יתכן ומדובר במחדל.

תשומת לב לקויה למטופל – במקרים מסויימים אפילו התרגלנו למצב שבו אנחנו נכנסים לרופא כזה או אחר ומרגישים כאילו הוא לא באמת מקשיב לנו אלא פועל בצורה רובוטית. אין שום תירוץ למקרה כזה ואף קריטי שהרופא יקשיב וישים לב לדקויות בתיאורים שלנו. חוסר תשומת לב של הרופא המטפל עלולה לגרום לו לפספס את התסמינים שאנחנו מתארים לו ולהגיע לדיאגנוזה נכונה.

מעקב אחר בדיקות – לרוב, תוצאות הבדיקות שאנו עושים נשלחות לרופא המשפחה. אנו מצפים להסתכלות רצינית ומקיפה בבדיקות ולעדכון במידה ומשהו בתוצאות מחשיד או לא תקין.

מטרתנו בכתבה זו אינה להבהיל אתכם או להפוך אתכם לחשדנים, אלא להעלות קצת יותר מודעות בנושא. חלק מהדברים נלקחים כמובן מאליו בזמן שהם לא צריכים להיות כאלה. רופא המשפחה הוא בד"כ מטבעו אדם אחראי שאוהב לעזור ולהיות בקשר ממושך וארוך טווח עם הפציינטים שלו, אך כשמדובר בבריאות שלנו, כדאי שתמיד נעמוד על המשמר.

במקרה ונתקלתם ברשלנות רפואית כמו שתיארנו בכתבה, או אחרת, אנו ממליצים לפנות לעורכת הדין מאיה סופר פלדמן אשר מסייעת במקרים רבים של רשלנות.