פרוייקט תמ״א 38

בוודאי שמעתם פה ושם על פרויקט תמ״א 38 אך האמת שאולי לא הבנתם כמה זה רלווני עבורכם. תמ״א 38 היא בעצם תכנית מתאר ארצית אשר נועדה לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה ובכלל להתחדשות עירונית. אז לכל מי שמתעניין ורוצה לדעת יותר, להלן מאמר קצר שמסביר קצת יותר לגבי התכנית.

בשביל להתחיל בואו נעשה לכם קצת סדר ונבדיל בין שני מושגים דומים, האחד הוא תכנית פינוי בינוי והשני הוא תמ״א 38. תכנית פינוי בינוי היא הסדר דומה אך היא כוללת את הריסת המבנה ובניית חדש במקומו ויש לה קריטריונים קצת שונים. לעומת זאת פרויקט תמ״א 38 מחזק את המבנים הקיימים ללא הריסתם.

בישראל ישנו חוק הקובע תקן לבנייה על מנת להבטיח שהמבנים יהיו עמידים בפני רעידות אדמה; תקן זה נכנס לתוקף בשנת 1975 ועד שהחלו ליישם אותו היה זה בשנות השמונים. כך שבעצם ישנם עדייו מבנים רבים אשר נבנו בישראל ואינם עמידים הפני רעידות אדמה. מבחינה הנדסית ניתן לחזק את המבנים הקיימים אך יש כאן עלות גבוהה מאוד. תמ״א 38 בעצם נותן פתרון העונה לבעיית המימון בצורה מאוד יצירתית. בתמורה לחיזוק המבנה מקבלים דיירי הבניין זכויות בנייה ליחידות דיור נוספות בגובה המבנה, יחידות דיור אותן ניתן למכור בסופו של דבר וכך לממן את הפרוייקט. בפועל על מנת להוציא אל הפועל את חיזוק המבנה הדיירים סוחרים בזכויות הבנייה ומעניקים אותם לקבלנים. הקבלנים מחזקים את המבנה ומקבלים בתמורה את הזכות לבנות יחידות דיור נוספות, זכות השווה כסף רב ומאפשרת להם להשקיע בחיזוק וחידוש המבנה.

התמריצים לתכנית תמ״א 38

ברמה התיאורטית תכנית תמ״א 38 מטיביה עם כולם. לא רק שהדיירים מקבלים מבנה חזק ועמיד בפני רעידות אדמה; בנוסף מקובל להשקיע בשיפוץ כללי של המבנה אשר יכול לכלול הוספת ממ״ד, מעלית, מקומות חנייה ואפילו תוספות בנייה לדירות קימות. אלו הם דברים אשר מעלים בסופו של דבר את ערך הדירות.

באופן טבעי הקבלנים דואגים לרווח שלהם ומחפשים להשקיע כמה שפחות בשיפוצים הכללים של הבניין. מסיבה זו חשוב מאוד שועד הבית ישכור עורך דין, בעל ניסיון בתחום, אשר ייצג אותם מול הקבלנים. כמו כן יש צורך בהסכמת הדיירים ועורך דין מסייע מאוד לרכך את הדיירים המתנגדים; הם מבינים שיש מישהו שמייצג את האינטרס שלהם ונלחם מול הקבלנים על מנת להשיג את התמורה המרבית.

לסיכום, תכנית תמ״א 38 יכולה לתת ביטחון לדיירים המקבלים מבנה יציב וחזק יותר אשר יעמוד בתרחיש קיצוני של רעידת אדמה. כמו כן המבנה עובד שידרוג הן בתשתיות והן במראה וערך הדירות עולה פלאים. הקבלנים זוכים לתשואה בזכות יחידות הדיור הנוספות והנוף העירוני מתחדש. בניינים ישנים ואפורים הופכים להיות בניינים חדישים ומודרניים.