נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית – הדרך המהירה לקנס

עד לפני מס' לא רב של שנים, השימוש בנתיב תחבורה ציבורית נתפס בגדר המלצה בלבד עבור רוב הנהגים בישראל מבחינת השעות שבהן אסור ומותר לנסוע בו, עד שהוחלט לשים סוף לכאוס הזה והחוקים נעשו ברורים מאוד.

מה זה נתיב תחבורה ציבורית?

נתיב תחבורה ציבורית (או בראשי תיבות נת"צ) הוא נתיב המשמש את התחבורה הציבורית הכוללת מוניות, אוטובוסים, מוניות שירות. הפיכת נתיבים בכביש לנתיבי תחבורה ציבורית בלבד ברורה והגיונית והופכת את החיים של נוסעי התחבורה הציבורית לקלים יותר, אך לא תמיד החוקים היו ברורים.

בכל מקטע של נתיב תחבורה ציבורית ניתן למצוא שלט אשר מראה את הימים והשעות בהן הנתיב מותר  לשימוש עבור תחבורה ציבורית בלבד, ובשאר הזמן כל רכב יכול להשתמש בו. הבעיה התחילה כשנהגים הבחינו בחוסר האכיפה שמתבצעת בפועל והחלו להשתמש בנת"צ יותר ויותר גם בשעות האסורות. כל מס' שנים המשטרה "חטפה קריזה" ויצאה למבצע אכיפה עם נוכחות מוגברת של שוטרים שהיו מחכים לנהגים שמשתמשים (בשיא חוצפתם יש לומר) בנתיבי התחבורה הציבורית בשעות העומס והיו מקשים על האוטובוסים והמוניות. השוטרים היו מחלקים קנסות אך תוך מס' שבועות המבצע היה נגמר עד לפעם הבאה.

כניסת המצלמות לנתיבי התחבורה הציבורית

לפני פחות משנה התבשרנו בפתרון החדשני של המשטרה לנהגים המצפצפים על חוק נת"צ והוא שימוש במצלמות, אחד מאותן פתרונות שגורמים לך לתהות – "איך לא חשבו על זה קודם?"

תל אביב הייתה העיר הראשונה שהצטרפה, ובתוך זמן קצר הותקנו עשרות מצלמות ברחבי העיר ועושה רושם שהפתרון עובד וכבר לא ניתן לחמוק מעיני המשטרה.

אבל רק רציתי לפנות ימינה!

אחד הדברים שהטרידו את הנהגים עם התקנת המצלמות הייתה: מה קורה אם השתמשנו במקטע קצר של הנתיב בלית ברירה? הרי המצלמה תקלוט אותנו ונקבל קנס ללא צדק.

אז אכן המצלמות פועלות ומצלמות, אך מאחוריהן יושבים פקחים בכדי להפעיל את שיקול הדעת האנושי ולהבטיח שקנס ינתן רק בשימוש לרעה בנתיב. הקנס על שימוש בנתיב תחבורה ציבורית אגב, עומד על כ-500 שקלים.

אמנם צעדים כאלה הם לא תמיד נעימים לנו כנהגים, אבל אני חושב שכולנו יכולים להסכים שמדובר בצעד מתבקש והגיוני. כל אחד ואחת מאיתנו השתמש ועדיין משתמש מפעם לפעם בתחבורה ציבורית והנתיבים הללו נועדו לשמש את כולנו.