קורס דיבייטינג לנוער – נכס לכל החיים

בגיל ההתבגרות, רבים מהנערות והנערים נעשים דעתניים מאוד. זוהי התקופה בה מתגבשת הזהות האינדיבידואלית של ילדינו והם מתחילים למצוא את מקומם בעולם. הם מתחילים להתוודע לעקרונות מוסריים, רעיוניים, פוליטיים ורוחניים שונים ולהזדהות עם עמדות כאלה ואחרות ופעמים רבות אף להתווכח עליהם בלהט. לא תמיד נוצר עבור אותו הלהט המרחב המתאים והדבר עשוי להתבטא גם בתסכול רב ותחושה כי אינם מובנים ואינם מוצאים בני שיח. לא תמיד קל גם לסביבה להכיל זאת, שכן להט זה אינו תמיד מנותב. לכן, אחד הכלים יקרי הערך ביותר שנערות ונערים בגיל ההתבגרות יכולים לזכות להם הוא יכולת ביטוי גבוהה התאפשר להם לגבש עמדות מתוך הצגת טיעונים ברורים ורהוטים, ולא פחות חשוב מכך, ללמוד תרבות דיון מכבדת ומכילה הכוללת מגוון של דעות היכולות לדור יחד וליישבן באמצעות דיון מושכל ומשכנע.

מהו דיבייט?

מועדוני דיבייטינג מהווים בכל העולם מרחבים יוקרתיים ומכובדים לניהול ויכוחים ודיונים בנושאים שונים. מדובר למעשה בתרגול אינטלקטואלי מאתגר בעל כללים מסודרים במהלכו המשתתפים מנסים לשכנע את קהל השומעים בעמדה כזו או אחרת.

נושאי הדיונים הם מגוונים ביותר ונושקים לתחומים רבים מתרבות פופולרית וגבוהה ועד לפוליטיקה, חוק וממשל, כלכלה, מגדר, תקשורת וסוגיות מוסריות שונות.

פעמים רבות יתנהל הדיבייט בדומה לדיון במליאה בו צד אחד מייצג את הממשלה והאחר את האופוזיציה ובאמצעות הצגת טיעונים מסודרים ומנוסחים היטב והפרכת טיעוני הצד היריב, עליהם לרכוש את אמון השומעים ולשכנעם בעמדתם.

סדנאות דיבייט מספקות לבני נוער יתרונות וכלים רבים

דווקא בדור שלנו, בעידן הפוסט אמת, הרשתות החברתיות וכמובן הטוקבקיסטים, בו אנו מוצפים כל כך במקורות מידע רבים כל כך שפעמים רבות סותרים זה את זה והשיח הציבורי של צעירים ובוגרים כאחד נעשה כוחני ומבטל מאוד, הצגת טיעונים מושכלים ובהירים הם כלי יקר ערך המאפשר לנתח ולהעריך את המידע אותו הם מקבלים ובאמצעות כלי חשיבה יצירתית וביקורתית, לסנן את המידע ולהבנות אותו לכדי עמדה עצמאית ומקורית מגובה בטיעונים מושכלים. בתהליך הלימוד של דיבייט לנוער מוקנים לתלמידי הדיבייט כלים אינטלקטואליים רבים ויקרי ערך:

  • אמנות הרטוריקה – נאום, שכנוע ותמרון הקהל באמצעים מילוליים ולא מילוליים.
  • תרבות דיון מכבדת ונעימה.
  • משפר את הדימוי והביטחון העצמי של בני נוער.
  • בני הנוער ילמדו את החשיבות שבדיון קבוצתי ובהשמעת עמדותיהם באומץ ובכבוד.
  • התהליך יוצר אנשים צעירים המעורים בנעשה בחברתם ומדינתם ומפתח אכפתיות ומעורבות בנושאים החשובים ויקרים ללבם. כך יהפכו בני הנוער לשחקנים מעורבים ומובילי מדיניות בחברה הישראלית.
  • חשיבה ביקורתית.
  • מספק כישורי מנהיגות חזקים.
  • לימוד עצמי ושימוש מגוון במקורות מידע והשלכתם על תחומים אחרים.

מדובר בכישורים המהווים נכס יקר ערך כהכנה לחיים הבוגרים ומספקים כישרון רב הסולל את הדרך להצלחה בתחומים רבים בכל מסלול בו ילדינו יבחרו לצעוד בהמשך חייהם.