מתי נצטרך נוטריון?

אם נחפש הגדרה קצרה וקולעת של המושג נוטריון, נוכל להגיד שמודבר בעורך דין אשר הוסמך לאמת ולאשר מסמכים בעלי משמעות משפטית. לא כל עורך דין הוא נוטריון, אך בשביל להיות נוטריון חייבים להיות עורך דין העומד בתנאים מסוימים בשביל לקבל הסמכה מועדה מיוחדת, בהתאם לחוק הנוטריונים. כולנו יכולים לדמיין נסיבות בהן נצטרך עורך דין, אך למה בעצם או באילו נסיבות נפנה לשירותיו של נוטריון?

אנשים רבים פונים לנוטריון לצורך קבלת אישור נוטריוני של מסמכים. האישור הוא בעצם אסמכתא המקובלת על בתי המשפט ומערכת החוק ומעידה כי המסמך הוא אכן מסמך אותנטי. יתכן שמדובר בהעתק של מסמך שהמקור אבד או אולי מוסמך שעבר תרגום משפה זרה. החוק מסמיך את הנוטריון לבדוק את האותנטיות של המסמך או התרגום ועל רשויות החוק לכבד את אישור הנוטריון. כאשר יש למסמך אישור נוטריוני הוא קביל בעיני הרשויות ללא צורך בהוכחה נוספת.

לא חסרים מקרים בהם נפנה לבקש אישור נוטריוני אך דוגמה טובה יכולה להיות אנשים הבאים במגע עם רשויות בחו״ל הדורשות מהם מסמכים. לדוגמה סטודנטים הרוצים לצאת להמשך לימודים בחו״ל – לפעמים כאשר סטודנטים מעוניינים ללמוד בחו״ל הם צריכים להציג גיליונות ציונים ממוסדות החינוך בארץ. כמובן שמוסדות החינוך בדרך כלל מנפקים מסמכים בעברית יש צורך בתרגום המסמכים לשפה המדוברת במוסד הלימודים בחו״ל. אך לא מספיק שסתם מישהו שדובר את שתי השפות יתרגם אלא יש צורך בנוטריון שיאשר כי התרגום תואם למקור. במקרים רבים מי שרוצה ללמוד בחו״ל גם צריך לבקש ויזה מיוחדת לצורך לימודים ויתכן שרשויות ההגירה ידרשו ממנו מסמכים שונים אשר גם אותם יצטרך לתרגם ולבקש אישור נוטריוני.

עוד דוגמה מעניינת שבגינה יש צורך באישור נוטריון היא אישור כפלוני חי. אולי לחלקכם זה נשמע קצת תמוה באילו נסיבות אדם יצטרך להתייצב בפני עורך ולהצהיר שהוא חי, אך בהחלט ישנם מקרים שכאלו. בדרך כלל דרישות אלו באות על ידי משלמי קצבאות שונים כמו הביטוח הלאומי או שילומים לניצולי שואה ומטרתם למנוע ניסיונות הונאה במהלכם מישהו מנסה להמשיך לקבל פיצויים עבור אדם שכבר אינו נמצא בין החיים.