הרעת תנאים בעבודה – כך תדעו אם גם לכם זה קורה

כל מקום עבודה מסודר מעסיק את העובדים עם חוזה בכתב ותלושי משכורת, כך זה צריך להיות. החוזה מגדיר בצורה מדוייקת את חובות העובד וחובות המעסיק, או במילים אחרות תנאי העבודה והשכר. אך במקרים רבים עלולים לצוץ שינויים בתנאי העבודה אשר נתפסים בעני העובד ואולי גם בעיני החוק כהרעת תנאים. הנקודה הזו חשובה מאוד מכיוון שבמקרה של הרעת תנאים אמתית העובד זכאי להתפטר בדין מפוטר. כלומר למרות שהתפטר מרצונו הוא זכאי לפיצויי פיטורין. אך הנושא של הרעת תנאים במקום העבודה הוא לא תמיד שחור ולבן, יש הרבה אפור ובמקרים רבים הנושא מתגלגל לבתי המשפט.

מקרים של הרעת תנאים

כפי שכבר אמרנו לא תמיד מדובר במקרים של שחור ולבן בהם אנו יודעים באופן חד משמעי שמדובר בהרעת תנאים. אך ברמת העיקרון העיקרון הקריטריונים הבאים יכולים להיות מקרים קלאסיים של הרעת תנאים במקום העבודה:

שינוי מיקום העבודה – לעתים עסקים מעתיקים את מקום פעילותם ליישוב אחר. כאשר המרחק עולה על 40 קילומטר זה נחשב להרעת תנאים.

שינוי בשעות העבודה – לעתים עובד המועסק בשעות עבודה מסויימות מתבקש לשנות את שעות עבודתו וזוהי הרעת תנאים.

שינויים בשכר – כאשר המעסיק מבקש להוריד את השכר או לשנות רכיב מסוים בשכר.

יחס משפיל – במקרים בהם מקבלים יחס משפיל מצד המעסיק, כמו למשל עלבונות ניתן לטעון להרעת תנאים.

מקרים של הרעת תנאים לנשים בהיריון

לצערנו הרב ישנם מקרים בהם מעסיקים נרתעים מנשים בהיריון, כלומר הם ממש מנסים לגרום לאישה להתפטר, בעיקר בגלל זכאותה לחופשת לידה. במקרה של נשים בהיריון כל אותן הדוגמאות של הרעת תנאים תקפות, אך אפילו שינויים קטנים יותר יכולים להיחשב כהרעת תנאים בהריון. לדוגמה שינוי המקום הפיזי בתוך החברה, כלומר העברת העובדת לעמדת עבודה אחרת אשר מקשה עלייה יכולה להיחשב כהרעת תנאים. כמו כן שינוי היקף המשרה; סירוב של המעסיק לאפשר לה לצאת לבדיקות הרפואיות הדרושות בזמן ההיריון; קיצוץ בשכר לקראת יציאתה לחופשת לידה ואפילו מקרים בהם לא מחזירים את העובדת לאותו התפקיד בתום חופשת הלידה.

לסיכום, העצה שניתן לכם בנושא היא לא לרוץ ולהתפטר לפני שאתם בודקים היטב את הנסיבות ומוודאים שאכן המקרה שלכם הוא מקרה של הרעת תנאים. גם במידה ואכן מדובר בהרעת תנאים יש יש צורה לעשות זאת – על העובד להודיע על המעסיק על כוונתו להתפטר על רקע הרעת תנאים וגם לתת למעסיק את ההזדמנות לתקן את הדברים. אם אתם חושיבים שמדובר בהרעת תנאים מומלץ לפנות לייעוץ בדיני עבודה על מנת לבדוק את המקרה לגופו. חשוב להיות זהירים, בהחחט היו מקרים בהם בתי המשפט דחו בקשות לפיצויי פיטורין בטענה שהעובד מיהר להתפטר. אמנם החוקים נועדו להגן על העובד אך בתחום אחריותו של בית המשפט לבדוק האם באמת קיים קשר בין שינוי התנאים לבין ההתפטרות של העובד. יש לשקול היטב את הצעדים תוך כדי התחשבות בחוק.